Båten vår!

Sørfjorden ligger bare 2 minutters gange fra barnehagen og vi er opptatt av å tilby barna et rikt og variert friluftsliv. Båtliv derfor vært en viktig del av tilbudet vårt.

Båten vår er en Arvor 215 med stort og flott dekk, så barn og voksne kan bevege seg litt og ikke minst stå godt når vi fisker. I tillegg har båten en liten cabin der de minste kan ta seg en liten blund, selv om de er på sjøen. Til og med et toalett har vi om bord, så alt er lagt til rette for lange og flotte dager på sjøen.

Vi er mye i båten i løpet av året, spesielt i vår og sommerhalvåret. Da reiser vi gjerne ut om formiddagen og kommer inn tidlig på ettermiddagen. Noen ganger tøffer vi bare en tur på fjorden, andre ganger fisker vi, setter ut sniksnøre m.m.

Vi går også i land litt rundt omkring - vi har vært i by`n, i Tarzanskogen på Bruvik m.m..

Når vi fisker har vi vært heldig og stort sett alltid fått fisk og en viktig del av dette er at barna skal være med å tilberede fisken - og få smake på fangsten innen 24 timer.

Sikkerhet om bord er viktig og redningsvesten har vi alltid på når vi er i båt, eller ved strandsonen. Vi har årlige sjøvettuker, der vi prater med barna om hvordan vi skal oppføre oss i båt og litt om sjøvettreglene.
Alle de voksne som kjører båten har båtførerbevis, livredningskurs og førstehjelpskurs.

Vi har satt oss noen mål for barnas utbytte ved å bruke båt. Barna skal blant annet få:

- oppleve glede og trygghet ved å være i båt
- erfaringer med ulike fiskeredskap
- utvikle kunnskap om forskjellige fisker og ting som lever i sjøen.
- utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter om sjøvettregler